Współorganizatorami spotkania była spółka BEHALA - Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft mbH – wieloletni partner Portu Szczecin-Świnoujście oraz stowarzyszenie LogisticsNet Berlin-Brandenburg – będące instytucją partnerstwa publiczno-prywatnego., która uczestniczy w unijnym projekcie pod nazwą „Berlin-Brandenburg as hub in seaport hinterland transport”.
Celem zorganizowanegoia seminarium było przedstawienie portów w Szczecinie i Świnoujściu jako dogodnego rozwiązania logistycznego dla obszaru Berlina i Brandenburgii w oparciu o trimodalność połączenia portów z tym regionem. Dużą uwagę poświęcono drodze wodnej Odra - Hawela, która łączy aglomerację berlińską z portami leżącymi nad Odrą, w tym przede wszystkim ze Szczecinem. Rocznie przewozi się tu około 2-3 milionów ton ładunków. Równie istotne jest sprawnie funkcjonujące połączenie kolejowe, a także dogodne dobre połączenie drogowe z Berlina do Szczecina – po stronie niemieckiej autostradą A11, po stronie polskiej A6 wraz z kompleksowąementarną poprawą dostępu do portu w Szczecinie poprzez modernizację ulicy Struga oraz funkcjonujące połączenie kolejowe. Wykorzystując te możliwości komunikacyjne w połączeniu z regionem Berlina i Brandenburgii, porty w Szczecinie i Świnoujściu już dziś realizują kilka rozwiązań logistycznych dla obsługi rynku wschodnich Niemiec.
Odbiorcami prezentacji były niemieckie firmy branży portowej z tego regionu. Słowo wstępne w siedzibie spółki BEHALA wygłosił prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Jarosław Siergiej oraz przedstawiciel Ambasady RP w Berlinie, dr Jacek Robakdr inż. Jan Masalski. Następnie ofertę usług i rozwiązań logistycznych dla obsługi rynku Berlina i Brandenburgii przedstawili reprezentanci branży portowej – zarówno z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i firm przeładunkowych – DB Port Szczecin, Port Handlowy Świnoujście, OT Logistics. Na koniec przedstawiciel stowarzyszenia LogisticsNet Berlin-Brandenburg zapoznał uczestników seminarium z założeniami i pracami w ramach projektu unijnego „Berlin-Brandenburg as hub in seaport hinterland transport”. Dyrektor zarządzający portu Behala - Peter Stäblein wyraził potrzebę kontynuowania działań na rzecz rozwijania tejże współpracy z portami Szczecin i Świnoujście.
Na spotkaniu 6 grudnia dyskutowano także na temat zadań inwestycyjnych jakie stoją przed polskimi i niemieckimi partnerami. Zzwiązane one były w głównej mierze z poprawą dostępności w żegludze śródlądowej - przede wszystkim konieczności zwiększenia prześwitu pod mostami oraz ukończenia modernizacji podnośni w Niederfinow, co umożliwia opłacalny transport kontenerów barkami. W tym obszarze podejmowane były również tematy związane z elektryfikacją dogodnego odcinka połączenia kolejowego po stronie niemieckiej.
Istotnym elementem strategii ZMPSiŚ jest pozyskiwanie do obsługi transportowej przewozów do/z obszaru Berlina i Brandenburgii.